Jurnal de tester – lime

Salutare, internet!

Așa cum spuneam ieri, am revenit cu primul articol din seria ”transport alternativ”. Primul serviciu despre care vom vorbi este Lime, un serviciu de închirieri trotinete înființat în Ianuarie 2017 în Statele Unite ale Americii, mai exact în Carolina de Nord.

Inițial serviciul a fost unul prin care puteai închiria biciclete clasice, însă în Ianuarie 2018 s-au extins și au introdus în portofoliu biciclete electrice și trotinete, iar în Decembrie 2018 au lansat un serviciu de închirieri mașini, LimePod.

În România s-au lansat -conform Start-Up.ro– undeva la mijlocul lunii mai. Se zvonea inițial că va exista un parteneriat cu Primăria Capitalei, însă nu știu dacă acest lucru s-a concretizat. Pe străzile din București există aproximativ 1.000 de trotinete Lime, cel mai mare număr oferit de un astfel de serviciu.

Eu am mers cu un Lime prima dată pe 27 mai, de la Dristor la Piața Iancului. O cursă de 2.6 km, pe care am făcut-o în 16 minute și care m-a costat puțin peste 13 lei. Și dacă tot am vorbit despre asta, e important de precizat și tariful. Lime te taxează cu 3 lei pentru deblocarea trotinetei și apoi cu 0.6 lei pentru fiecare minut în care folosești trotineta (fie că stai cu ea pe loc, fie că te deplasezi). E tariful cel mai ridicat dintre toate cele 3 servicii disponibile în București. De pe 27 mai până acum am strâns în aplicație 13 curse, care adunate au 43.6 km. Cea mai lungă a fost o cursă de 11.8 km, din Băneasa până la Mega Mall, care a durat 43 de minute. Asta în condițiile în care Google Maps îmi arăta pentru aceeași distanță un timp estimat de o oră și 40 de minute, cu autobuzul.

Ca să deblochezi trotineta ai nevoie doar de aplicație (Android și iOS) și card pe care să îl adaugi în aplicație ca să îți încarci contul. Poți încărca cu 50 de lei, 100 de lei (pentru care vei primi 5 lei bonus) sau 250 de lei (pentru care vei primi 15 lei bonus). Trotinetele apar în aplicație pe hartă, dar dacă nu reușești să găsești una ai opțiunea de ”Ring”, care face trotineta să scoată un zgomot pentru a o putea localiza mai ușor. E o opțiune utilă pe care am folosit-o de câteva ori.

Din punct de vedere al eficienței, trotinetele sunt limitate la 24 km/h, pentru că dacă ar depăși 25 km/h ai avea nevoie de permis pentru a o conduce pe drumurile publice. La fel de important e faptul că nu vin cu cască și nici nu am văzut pe nimeni care să folosească una. E o discuție separată aici, conform unor articole apărute în presă, trotinetele nu sunt incluse în nicio categorie și legislația e cumva incompletă. Drept urmare e puțin neclar cum/pe unde ar trebui să mergi cu trotineta. Cert e că să mergi pe stradă e o adevărată aventură, iar pe trotuar e un joc de-a ”evită bordura/groapa”. În plus trotinetele de la Lime sunt ceva mai grele decât altele de pe piață, lucru care le face destul de greu de manevrat și urcat pe trotuar. Marele plus e însă că dimensiunile fac trotineta mai greu de furat (dubios cum e necesar să punctez asta).

Revenind la eficiență, în mod clar trotineta e o alternativă mult mai bună pentru mașina personală sau un mijloc clasic de transport în comun, la ore de vârf. Doar la ore de vârf, pentru că dacă traficul e cât de cât mai lejer ajungi sigur mai repede cu mașina. Și în plus te bucuri de confort și ceva mai multă siguranță.

Așa cum spuneam mai sus, trotineta se simte destul de ok, solidă și rezistentă. Un lucru bun, pentru că deja au apărut poze cu trotinete ”călărite” la propriu de câte 2 oameni în același timp. Asta, plus situația cu gropile și bordurile de care povesteam mai sus.

Pe lângă asta, trotineta dispune de un display pe care poți vedea viteza de deplasare și gradul de încărcare al bateriei. Autonomia e de aproximativ 23 de kilometri, mai mult decât suficient pentru a ajunge dintr-un colț în altul al capitalei fără probleme.

Aria de acoperire e relativ mare, pornește de la Unirii și ajunge până în Pipera/Piața Presei și de la Eroilor până la Dristor. Nu îmi este foarte clar de ce nu au inclus partea de sud a orașului, unde sunt mai multe parcuri în care ai putea folosi trotinetele. Sau poate fix asta vor să evite.

Aplicația te avertizează că dacă lași trotineta în afara zonei de acoperire riști să fii amendat sau să îți fie închis contul. Recunosc că am făcut asta o dată, mai mult din curiozitate. Nu s-a întâmplat nimic și nu am auzit pe nimeni care să fi pățit ceva pentru că a lasat trotineta în afara ariei de acoperire.

Pe lângă utilizatori, Lime îți oferă posibilitatea de a fi ”juicer”. Juicerii se ocupă de colectarea trotinetelor cu mașinile personale, de reîncărcarea lor și de distribuirea în Limehub-uri. Aceste Limehub-uri sunt zone marcate în aplicație unde pot fi lăsate trotinetele după reîncărcare. Inițial puteai câștiga 15 lei/trotinetă reîncărcată, apoi tariful a scăzut la 10 și recent am văzut că există un tarif dinamic, între 10 și 12 lei. De asemenea, poți primi 8 lei pentru trotinetele care trebuie să ajungă în sediul din Sectorul 2 pentru reparații. Din ce am discutat cu un juicer, nu e o activitate din care să câștigi neapărat prea mulți bani, mulți făcând asta mai mult pentru fun, ca un hobby.

Te poți înscrie ca juicer tot din aplicație, într-o secțiune dedicată. Ulterior vei fi contactat de ei, va trebui să semnezi un contract de colaborare și apoi să te programezi pentru un training la sediul lor, unde îți vor activa și contul și îți vor da încărcătoarele pe care le vei folosi să încarci trotineta. Există un ”harvest cap” care reprezintă numărul de trotinete pe care le poți avea simultan ridicate pentru reîncărcare. În funcție de activitate poți crește acest harvest cap.

Din păcate pe partea de customer experience stau destul de rău, pentru că nu au o reprezentață fizică în România. Nu au nici măcar pagină de Facebook dedicată și am înțeles că la sediul la care se face training nu poți primi și alte informații. De exemplu, dacă vreau să cer extinderea ariei de acoperire, nu știu cu cine ar trebui să vorbesc.

Ca să concluzionez, am să acord note pe o scară de la 1 la 5 serviciului pentru următoarele aspecte: preț, siguranță, eficiență, calitate și impresie generală. Și avem:

Preț: 3/5
Siguranță: 4/5
Eficiență: 4/5
Calitate: 4/5
Impresie generală: 3/5

Sper că ați rezistat și ați citit până aici 🙂 Voi ați încercat Lime până acum? Cum vi s-a părut? Dacă aveți întrebări, secțiunea de comentarii e deschisă 🙂

Spor!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *